• Is drie wethouders voldoende.

• Houden het openbaar bestuur en de politieke partijen zich aan afspraken, liegen niet en beloven niets wat zij niet waar kunnen maken.

• Blijven raadsleden zich inzetten voor de politieke partij en het programma waarop zij zijn gekozen en kan de kiezer erop vertrouwen dat zijn of haar stem wordt gebruikt zoals hij is bedoeld. GroenLinks is tegen zetelroof.

• Komt de invloed in de stad terug bij het gekozen gemeentebestuur en niet bij organisaties zoals Zeestad en adviesbureaus. Het is de gemeenteraad die bepaalt, budgetteert en controleert. Aan de samenwerking met Zeestad wordt volgens afspraak in 2018 een einde gemaakt.

•Worden mensen serieus genomen en tijdig betrokken bij belangrijke keuzes op stedelijk-, wijk-, en buurtniveau. Er wordt in uitgebreide vorm invulling gegeven aan het wijkgericht werken. Wijkplatforms krijgen een officiële adviesfunctie bij maatregelen en ontwikkelingen in de wijk.

•Experimenteert de gemeente met diverse vormen van inspraak en burgerparticipatie en gaat niet te krampachtig om met regelgeving.

• Heeft burgerparticipatie echt inhoud door burgers te betrekken vóórdat er een besluit is genomen en niet alleen achteraf.

• Is het gemeentebestuur als het om belangrijke besluiten gaat niet bang om het referendum (zoals dat op initiatief van GroenLinks in onze stad mogelijk is geworden) in te zetten. Want… als de overheid geen vertrouwen heeft in zichzelf en in de burgers, kan men niet verwachten dat de burgers vertrouwen hebben in de overheid.

•Wordt de politiek dichter bij de burger gebracht, onder meer door als raadsleden de stad in tegaan, minder en korter te vergaderen, op een zakelijke en begrijpbare manier te debatteren en burgers bij de vergaderingen gastvrij te ontvangen.

• Is er een volwaardig ziekenhuis dat voldoet aan het locatieprofiel.