• Heeft elke wijk een eigen wijkteam, fysiek in de wijk, zoals de participatiewet ook eist.

• Is professionele zorg beschikbaar voor mensen die niet kunnen terugvallen op mantelzorg, familie of vrijwilligers. Informele zorg mag nooit worden afgedwongen door de gemeente.

• Wordt de zorg kleinschalig georganiseerd, met snelle signalering en indicatie volgens objectieve criteria. Initiatieven met kleinschalige zorgteams worden gestimuleerd.

• Kan iedereen ongeacht inkomen meedoen aan onderwijs, sport, cultuur, werk, wonen en heeft toegang tot gezondheidszorg.

• Zijn politiek en ambtenaren bekend met de leefwereld van senioren en gehandicapten. Zij praten niet over, maar mèt deze groep over de plannen en de praktijk.

• Worden mensen met een uitkering volwaardig behandeld, zonder nodeloze bureaucratie.

• Horen ook dak- en thuislozen erbij en is er voldoende dag- en nachtopvang.

• Wordt vereenzaming tegengegaan. Daarop gerichte initiatieven en activiteiten worden gestimuleerd en ondersteund.

• Is de inclusieve samenleving, zoals in 2016 wettelijk vastgelegd, een integraal onderdeel van al het gemeentelijk beleid.

 

WONEN

• Kunnen ouderen en mensen met een beperking zo lang mogelijk zelfstandig thuis wonen. Gemeente faciliteert voldoende professionele zorg en aanpassingen aan de woning.

• Komen er meer levensloop bestendige woningen, dichtbij winkels en voorzieningen.

• Wordt het gat gedicht tussen thuis wonen en ziekenhuis / verpleeghuis. Gemeente zet in op Zorghotel accommodaties.

• Moet de hulpvraag in samenhang en totaliteit worden aangepakt; aandacht voor werk, inkomen, gezondheid, participatie, recreatie.

 

FINANCIERING:

• Moeten alle zorg en hulpmiddelen, naar keuze van de cliënt, ook met een PGB (Persoonsgebonden Budget) te verkrijgen zijn. De cliënt draagt zelf verantwoordelijkheid voor de juiste besteding. Bij een bewust foutief gebruik, voert gemeente een ‘eigen schuld, dikke bult’  beleid. Bij voorkeur wordt met een integraal budget gewerkt, voor de zorg maar ook voor hulpmiddelen, participatie, etc. Dat vereist een uitgebreidere indicatie, maar verhoogt de kwaliteit en bespaart kosten achteraf.

• Worden de Eigen Bijdragen voor zorg en hulpmiddelen via de WMO afgeschaft of aanmerkelijk verlaagd, omdat zij één van de oorzaken van zorgmijding zijn.

• Is er een fatsoenlijk armoedebeleid. Het kwijtscheldingsbeleid wordt verruimd. Er is schuldhulpverlening door de gemeente en mensen met problemen worden geholpen met hun administratie. Ook initiatieven door derden die erop gericht zijn om mensen te helpen hun administratie op orde te brengen en te houden, worden ondersteund. Er wordt sterk ingezet op het voorkomen van schulden, ook voor de jeugd.

• Bekijkt gemeente in haar eigen organisatie en werkwijze hoe er op kosten bespaard kan worden, in plaats van voorzieningen te schrappen. Gemeente gebruikt de vele praktijkvoorbeelden die door de gebruikers worden aangedragen.

 

 

 

JEUGDZORG:

• Krijgt de Jeugdzorg meer aandacht, omdat Den Helder bij de gemeenten hoort met de grootste problematiek.

•  Wordt er geïnvesteerd in preventie: Gemeente zet in op nieuwe communicatiemiddelen waarbij jongeren en opvoeders voorlichting krijgen over wat te doen bij (naderende) problemen.

 

GGZ:

• Wordt meer aandacht gegeven aan psychische problematiek. Het bezuinigingsbeleid  heeft geleid tot een toename van ‘verwarde personen’, die een gevaar voor zichzelf zijn en overlast veroorzaken. Er komen meer crisis opvangplekken.

 

WERK EN INKOMEN:

• Zijn mensen met een lichamelijke beperking in principe aan het werk. Vervoer is geen probleem. Veel werkplekken zijn nu onnodig ontoegankelijk. Spreken wij werkgevers aan op hun verplichtingen in het kader van beschut werken. Innovatieve ideeën zorgen ervoor dat iemand ondanks een beperking toch zelfstandig kan werken.

• Worden experimenten gestart met een basisinkomen, en nieuwe regels voor bijverdienen met een uitkering.

• Is Armoedebeleid het fundament van een goed sociaal beleid.

• Gaan we het niet gebruiken van regelingen voor de minima tegen, door middel van gerichte, intensieve communicatie en persoonlijke hulp bij de aanvragen door de sociale wijkteams.

• Worden aanvragen op de eerste plaats beoordeeld door rekening te houden met de bijzondere omstandigheden van de cliënt.

• Is er één persoonlijk aanspreekpunt voor de cliënt. Is er een vertrouwensband en een beter inzicht in de persoonlijke situatie. Digitalisering mag niet doorslaan naar uitsluiting. Er wordt rekening gehouden met ouderen, laag geletterden en dyslectici.

• Krijgen mensen die nog niet toe zijn aan volledige re-integratie, werk in een beschermde omgeving met ‘slow work, tegen in ieder geval het minimumloon.

• Komt er een gemeentelijk werkbedrijf.

 

Asielzoekers en statushouders:

• Zijn asielzoekers en statushouders welkom. Het AZC hoort bij Den Helder en Den Helder komt de afspraken m.b.t. huisvesting van statushouders na.

• Worden initiatieven ontplooid, die door de gemeente worden gestimuleerd en met faciliteiten ondersteund, ter bevordering van een snelle integratie, welke zo mogelijk al binnen een maand na aankomst zal aanvangen.

 

Toegankelijkheid (Verenigde Naties Verdrag)

• Wordt het in 2016 wettelijk van kracht geworden Verenigde Naties verdrag voor de rechten van mensen met een beperking, nageleefd op alle beleidsterreinen (openbare ruimte, participatie, recreatie, onderwijs etc.). Den Helder geeft enthousiast invulling aan het verdrag en stimuleert maatschappelijke partners en ondernemers om dat óók te doen. Bij de herinrichting van straten en wijken en bij nieuwe planontwikkeling wordt er rekening mee gehouden.

• Wordt Den Helder ‘rolstoel-proof’ en goed bruikbaar voor doven en blinden. Met een nulmeting wordt de gehele Helderse situatie in kaart gebracht. Kleine problemen lossen we direct op, grotere volgens een strikt tijdpad. Jaarlijks evalueren we.

• Zijn ook onze evenementen en onze toeristische en recreatieve attracties fysiek toegankelijk en bruikbaar.